VII. Zadnja bolezen in smrt

4. Urejanje posmrtnih stvari

O urejanju posmrtnih stvari je ostalo nekaj pisanih prič.

Kapitularni vikar v Skopju (po Gnidovčevi smrti) g. Zakrajšek je lazaristovskemu vizitatorju 27. marca 1939 poročal, da je glede škofove plače prejel od pravosodnega ministrstva tole: »… da nema zakonske mogućnosti za isplatu posmrtnih plata pok. Gnidovca dr. Ivana Franje… Pitanje naknade troškova, lečenja i sahrane pokojnog biskupa Min. pravde će rešiti, kada stupi na snagu budžet za 1939/40 god., koju je naknadu zatražila Misionarska Družba u Ljubljani, Tabor br. 12, u čijem se zavodu pokojni biskup lečio.« Zakrajšek naroča, naj se za to pobrigajo po 1. aprilu v Beogradu (npr. Čićić in dr. Krek).

28. julija 1939 je banska uprava v Ljubljani obvestila Misijonsko družbo, da je ministrski svet 17. junija odobril izplačilo 12.500 dinarjev za delne stroške zdravljenja in pogreba pokojnega škofa. Misijonska družba je na pobudo kapitularnega vikarja skopske škofije prosila predsedništvo škofovskih konferenc v Zagrebu za prispevek h Gnidovčevemu nagrobnemu spomeniku (10.000-15.000). Za spomenik so na razpolago tri skice kiparja Kalina. Družba sporoča v Zagreb, da je krila polovico pogrebnih stroškov (polovico je dala država) in zato ne more plačati za spomenik.

Predsedništvo škofovskih konferenc v Zagrebu je 16. februarja 1940 Misijonski družbi javilo, da pošilja za spomenik 10.000 din in da je odobrilo načrt št. 2. Podpisan je dr. Ant. Akšamovič.

Pokojnikov brat Karel Gnidovec, žužemberški dekan, se 30. junija 1939 zahvaljuje kapitularnemu vikarju za pismo in skrb za Janezovo ostalino. Je namen, da se v novem prosvetnem domu (v Ajdovcu) uredi spominska sobica. A dom ne bo še kmalu gotov. Zato naj pošiljajo Gnidovčeve stvari v Žužemberk.

Povzetek 3. dela

Spet se je zgodilo, da je moral Gnidovec po par letih iz načina življenja, kamor je bil prepričan, da ga je klicala božja volja. To pot ga je iz mirnega redovnega okolja poslalo cerkveno vodstvo. Gnidovec ni podvomil, da to ne bi bila božja volja. Takoj se je odzval in se ves predal novi nalogi.

Izkazalo se je, da so bile vse dotedanje naloge priprava za vodstvo največje in najtežje škofije v državi Srbov, Hrvatov in Slovencev, 1. 1929 preimenovane v Jugoslavijo.

»Škofe nastavlja Sveti Duh,« je ob Gnidovčevem imenovanju poudaril dr. Anton B. Jeglič. Če kdaj, se je to potrdilo z Gnidovcem. Sveti Duh je izbral sebi do zadnje potankosti zvestega moža, ki je bil pripravljen, da izgoreva kot žrtev za izročene mu duše in da z žrtvijo svojega življenja pripravi pogoje za čas, ko bodo ločeni bratje spet “vsi eno”.

Tudi v skopski škofiji je bil Gnidovec dober dušni pastir, ki po Učenikovem vzoru pozna svoje ovce in se ne ustraši nobene ovire, da najde izgubljene.

Tudi v skopski škofiji je bil vzgojitelj: svojih duhovnikov, svojih vernikov, svoje mladine. Zanjo je postavil semenišče, ji v šole prinašal verouk, ji uredil sirotišče.

Tudi v skopski škofiji je bil misijonar, podoben Baragi v odpovedi samemu sebi, v gorečnosti pri evangelizaciji, v nepodkupljivi pravičnosti, v vneti obrambi resnice in pravice.

Poskrbel je, da so njegove župnije dobile cerkve in javne kapele. Bil je oče revežem in zapuščenim. Katolicizmu in slovenskemu narodu je bil najboljši poslanik v versko in narodnostno pomešanih krajih. Za vrsto rodov bo ostala njegova osebnost svetal vzor in nadnaravni zakladi, ki jih je zbral, bodo še dolgo v pomoč dušam na ozemlju, kateremu je bil postavljen za vodnika.

Škofovsko dostojanstvo je spoštoval in mu spoštovanje pridobival pri drugih. Vendar ni bilo med njim in ljudmi nobene pregraje. Njegova skromnost in ljudomilost je celo pri drugovercih vzbujala občudovanje in simpatije. Grenka ironija je bila, da ga niso mogli prav nekateri njegovi duhovniki; ti in nekateri gojenci njegovega semenišča so mu sekali najbolj skeleče rane.

Trpljenje in napori, za premagovanje katerih je črpal moč iz presv. Evharistije, so ga še bolj zedinili z Odrešenikom; postajal mu je vedno bolj podoben; končno ga je po Rozmanovih besedah Gospod vzel s seboj na križ, da je z njim izpil do dna najgrenkejši kelih notranje zapuščenosti.

Poglavitni datumi v Gnidovčevem življenju in delu

29. septembra 1873 — rojstvo

30. septembra 1873 — krst

20. januarja 1880 — † mati

1880 – 1881 — domača enorazrednica

1881 – 1884 — ljudska šola v Novem mestu

1885 – 1892 — gimnazija v Novem mestu

11. februarja 1892 — † oče

1892 – 1896 — bogoslovje v Ljubljani

23. julija 1896 — mašniško posvečenje v Ljubljani

30. julija 1896 — nova maša v Ajdovcu

12. septembra 1896 –

   1. julija 1897 — drugi kaplan v Idriji

julija 1897 – 

   septembra 1899 — kaplan v Vipavi

1899 – 1904 — študij klasične filologije, slovenskega in nemškega jezika na filozofski fakulteti na Dunaju

1903 – 1904 — poučevanje latinščine na gimnaziji v Kranju

20. januarja 1904 — diploma dunajske univerze

19. julija 1904 — doktorat dunajske univerze

1904 – 1905 — suplent na gimnaziji v Kranju

22. avgusta 1905 — škof Jeglič ga imenuje za profesorja in ravnatelja na gimnaziji v Št. Vidu

21. septembra 1905 — blagoslovitev škofovih zavodov

23. avgusta 1909 — škof Jeglič ga imenuje za rektorja in predstojnika vzgojnega zbora v Št. Vidu

novembra 1919 — odstop iz službe v škofovih zavodih

6. decembra 1919 — vstop v Vincencijevo misijonsko družbo

do 6. novembra 1920 — noviciat v Ljubljani

do 9. novembra 1921 — noviciat v Grobljah

8. decembra 1921 — večne zaobljube v Ljubljani

8. decembra 1921 — podravnatelj klerikov; spovednik v kaznilnici v Begunjah

5. marca 1923 — ravnatelj redovnega semenišča v Grobljah

novembra 1924 — imenovanje za skopjanskega škofa

30. novembra 1924 — posvetitev za škofa v Ljubljani

4. decembra 1924 — prihod v Skopje

6. decembra 1924 — prihod v Prizren

8. decembra 1924 — slovesno ustoličenje v Prizrenu

1925 — potovanje v Slovenijo

1925 — potovanje v Rim

1926 — potovanje na evharistični kogres v Chicago

1926 — potovanje v Slovenijo

1927 — izide v Skopju Mali potokaz

1927 — začne izhajati v Skopju verski list Blagovest

1927 – 1938 — Gnidovec sezida cerkve v Smaču, Becu, Uroševcu, Letnici, Dušanovcu, Gusinju, Bistrenici, Pešteru, Dunavu, Krvosariji, Pepelištu, Djakovici – in več kapel

1928 — potovanje v Rim

1929 — potovanje v Rim

1930 — Gnidovec blagoslovi novo poslopje semenišča v Prizrenu

1931 — evharistični kongres v Letnici

1933 — potovanje v Rim

1933 — na Jegličevi biserni maši v Ljubljani

1934 — potovanje v Rim

1934 — preselitev v Skoplje

1934 — evharistični kongres v Letnici

1935 — blagoslovitev sirotišča sv. Jožefa v Skopju

1935 — na evharističnem kongresu v Ljubljani

junij 1936 — na Slomškovih dneh v Mariboru

5. julija 1937 — na pogrebu A. B. Jegliča v Ljubljani

1938 — evharistični kongres v Letnici

9. januarja 1939 — odhod iz Skopja

10. januarja 1939 — prihod v Ljubljano

11. januarja 1939 — zadnje obhajilo

12. januarja 1939 — prevoz v Leonišče

3. februarja 1939 — †

6. februarja 1939 — pogreb v Ljubljani.

image_pdfimage_print