21. januar 2024 – 3. nedelja med letom

NINIVLJANI SE SPREOBRNEJO

81

Jon 3,1-5.10

Naš nedeljski starozavezni odlomek je središče in obenem srce svetopisemske knjige, ki se imenuje po preroku Jonu.Če hočemo spoznati pravo vrednost Jonove knjige, se je treba najprej znebiti misli, da gre za neko zgodovinsko pripoved. Manjkajo namreč vse lastnosti pripovedi neke pripovedi, ki je vezana na osebno zgodovino nekega preroka. To drži tudi, če pisec veže svojo pripoved na osebo preroka, ki ga poznamo iz zgodovine. To je Jona Ben-Amittái, ki je omenjen v Drugi knjigi kraljev (34,25) kot sodobnik Jeróboama II., ki je vladal v severnem kraljestvu (Samarija) v letih 788-747 pred Kr., omenja ga pa tudi prerok Amos, ki je napovedal izraelsko osvojitev Transjordanije. Po svojih značilnosti (jeziku, besednem zakladu, sklicevanjih) pa knjižica izhaja iz časa po babilonskem izgnanstvu, nekje okrog leta 450 po Kr. Literarno gledano spada med poučne spise in sicer midraš hagadá, slikovita razlaga svetopisemskih knjig.

Namen knjižice je pokazati, da je Božja ljubezen usmiljena in odpušča vsem.

Jona (kar pomeni “golob”) je čisto izmišljeno ime. Jonova knjiga ljudem dopoveduje, da je Božja ljubezen usmiljena in odpušča vsem, tudi najslabšim poganom, če se le spreobrnejo. Prvi dve poglavji obravnavata Jonov poskus pobegniti Božji zapovedi in dogodke na morju, naš odlomek pa govori o Jonovem oznanjevanju pokore v Ninivah, kjer so sprejeli oznanilo, se pokorili in dosegli Božje odpuščanje. Vprašanje, ali se je vse res tako zgodilo, je čisto odveč. Važen je nauk odlomka: Božja odrešilna volja se udejanja v širokosrčnosti in usmiljenju. Ta Božja volja je prisotna tudi danes, ni pa nujno, da zadeva samo člane Cerkve, pač pa od nas zahteva, da nikomur ne želimo hudega po Kristusovih besedah: »Blagor usmiljenim, zakaj ti bodo usmiljenje dosegli.« Je pa seveda istočasno tudi grožnja trdovratnim in kot vsaka svetopisemska resnica ima tudi ta večno veljavo in velja tudi v našem času. Nobenega smisla nima bežati pred Bogom. Nad vsakomer se izkaže Božja pravičnost prej ali slej, pa naj se piše Jona ali kako drugače.

image_pdfimage_print